Tsourekia - Τσουρέκια (Cozonacul grecesc)

Sunt la a doua abatere de a prepara cozonaci, anul trecut i-am preprat pe ai nostri , traditionali romanesti, la fel , nu au ajuns pe blog, s-au risipit rapid, iar anul acesta am dorit sa-i prepar cozonacii traditionali grecesti, Tsoureki. Se spune ca in traditia greaca, gospodina care face cozonacii trebuie sa ofere unul in dar soacrei si unul nasei de botez a copiilor. 

Am preluat retetea de pe un site grecesc , cei care cunosc limba greaca va ofer sa intrati aici  . Numai ca nu am folosit ingredientele intregi, ci le-am facut la jumatate. Fiind la inceput de drum in prepararea de Tsoureki nu as fi dorit sa am un esec in bucatarie :)) , cu toate ca rar se intampla asta. 

Am folosit: 
  • 1,400 grame faina  
  • 3 plicuri drojdie uscata 
  • 4 oua intregi
  • o cana lapte
  • 500 grame zahar
  • 250 grame unt + 1/2 ceasca ulei
  • 1 1/2 extract de vanilie 
  • sucul de la 1 portocala si coaja acestuia rasa
  • 4 grame mahlep (samburi de cires negru)
  • 4 grame kakoule (cardamon)
  • 1 lingurita sare 
Pentru uns: 
  • un galbenus ou 
  • zaharouho (lapte condensat mai cremos)
  • o lingurita de lapte
  • fulgi de migdale
Modul de preparare: 
  1. Intr-un castron incapator se vor adauga faina, vanilia, drojdia, mahlepul, kakoule si coaja de portocala. 
  2. Intr-un bol separat se vor batea foarte bine cu mixerul ouale cu zaharul pana devine o crema albicioasa si spumoasa. Peste compozitia de oua se va adauga sucul de portocala treptat mixandu-se continuu. 
  3. Intr-o cratita se topeste untul impreuna cu uleiul. 
  4. Se va incalzi laptele atat cat sa fie suportat la maini. Acesta se va adauga peste faina framandand circular, din interior spre exterior. 
  5. Amestecul de oua se va adauga peste aluat.
  6. Se framanta foarte bine si treptat se adauga untul topit peste aluat.
  7. Se adauga si sarea. Daca folositi intotdeauna drojdie uscata, sarea se va adauga mereu la final. 
  8. Se lasa intr-un loc ferit de curent, la loc cald pentru a-si dubla volumul timp de 2 ore. Impaturiti castronul cu folie de plastic pentru nu a patrunde aerul si apoi 2 servetele de bucatarie peste.
  9. Dupa ce  aluatul a crescut, se va framanta pentru a-i scoate aerul din el. Dupa care se va mai lasa la crescut pentru inca 1 ora. 
  10. Se imparte aluatul in 3 parti egale si se vor forma cozonacii. Am preferat sa-i impletesc in 3 . 
  11. Am uns tavile de cozonac cu ulei si faina. 
  12. Fiecare cozonac isi ia locul in tava sa, se ung si se adauga fulgii de migdale peste ei.
  13. Se vor adauga la 170 grade Celsius cu ventilatorul pus (optional in functie de fiecare cuptor daca are aer) pentru 35-45 minute. 
  14. Se face testul scobitorii daca sunt facuti. 

Tsoureki se prepara in Grecia de Sarbatorile de iarna si cele Pascale. Grecii obisnuiesc sa adauge in cuptor si un ou inrosit asezat pe cozonac. Daca doriti sa aflati mai multe despre obiceiurile si traditiile din perioada Sarbatorilor Pascale din Grecia, va poftesc pe blogul care imi apartine Viata in Grecia  sa lecturati. Intoarcerea in Grecia va fi intr-o zi ... , prea multi purici pe la nemti nu voi face :D :)) . 

Pofta buna!


Sarbatori Fericite alaturi de cei dragi ! 

Comentarii